zaterdag 28 januari 2012

Thema: Wat ben in geweldig!

Nadat we al de meegebrachte zakdoeken van onze kleuters van dichtbij bekeken hadden, hebben we er allerlei spelletjes mee gedaan!! Ook leerden we een super leuk versje. En als we het opzeggen terwijl we ons gezichtje tekenen is onze snoet compleet.
versje: Dit ben ik
Dit zijn mijn vingers en dit is mijn kin.
Dit is mijn mondje met tandjes erin.
Dit zijn mijn oren, mijn ogen en mijn haar.
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar.
Verder gingen we in ons klasje op zoek naar Juleske, want hij was weer spoorloos. De kleine deugniet had zich weer verstopt! Gelukkig hebben we goede zoekers en hadden we hem snel gevonden!
We leerden er een liedje over:
We plakten een "julesgezichtje" op onze handen en zongen met z'n allen het liedje en deden er allerlei bewegingen bij. Toen we dinsdag het liedje opnieuw wilden zingen ontdekten we dat Jules op onze handen verdwenen was?! Tja, ... dan veranderde Juf het liedje door te zingen: "Waar is handje?" En we konden ook ons duimpje verstoppen achter onze rug en dan veranderden we het liedje door te zingen:
"Waar is duimpje?"of "Waar is voetje?" enz...

Er werd ook gepuzzeld met mama's deze week.
De mama van Elizabeth en de mama van Tijs kwamen met een groepje kleuters puzzelen.
We genoten en vonden dit SUPER LEUK!!



Via enkele tips van leeuw, draak en pauw leerden we samen met juf en Jules onze neus snuiten.
Ik blaas eerst door mijn mond...Daarna blaas ik opnieuw, net zoals door mijn mond,
maar nu door mijn neus.
Om te zien of er lucht door mijn neus naar buiten komt,
blaas ik door mijn neus voor een spiegel.Als ik goed heb geblazen,
zal er een wolkje damp verschijnen op de spiegel.
Ik leg een pluimpje op de rand van de tafel:
ik blaas door mijn neus en het pluimpje dwarrelt weg,
helemaal tot het andere einde van de tafel! Uiteindelijk probeer ik door één neusgaatje te blazen,gewoon door het andere dicht te houden. En de volgende keer dat ik verkouden ben ... Neem ik zelf een zakdoek!
Als we goed door hadden langs waar de lucht moet komen, konden we via het stappenplan van jules verder oefenen om ons neusje te snuiten.
Nu we ons neusje goed kunnen snuiten is het fijn om een persoonlijke zakdoek te hebben. Daarom gingen we in de knutselhoek aan de slag om een eigen stoffen zakdoek te maken. We mochten met textielstiften een tekening van Jules versieren.



Natuurlijk werd er ook veel gespeeld en
 oefende onze knipvaardigheid aan de kniptafel!


En we maakten onze "exclusieve" zakdoekendoos af.
Hier kunnen jullie ze al bewonderen,
 maar maak thuis maar een plaatsje vrij want in de loop
van volgende week mogen jullie de doos meenemen!!
Geniet nog van julie weekend en
volgende week gaan we van start met het thema:
BALLEN en BALLONNEN!!
XXX Jules en Juf An