zaterdag 16 januari 2010

Hier ben ik

Nadat we al de meegebrachte spulletjes van onze kleuters van dichtbij bewonderd en uitgeprobeerd hadden, zijn we ons eigen snoetje eens van dichterbij gaan bekijken ...in de spiegel!! We zagen een gezichtje met 2 oogjes, 2 oortjes, één neusje en één mondje met tandjes erin. Daarna hebben we ons gezicht geknutseld en de werkjes zijn echt heel mooi geworden! Jullie kunnen ze komen bewonderen in onze klas.
Dinsdag gingen we in ons klasje op zoek naar Juleke, want hij was weer spoorloos. Gelukkig hebben we hem snel gevonden!
We leerden er een liedje over:
We konden ook ons handje verstoppen achter onze rug en dan veranderde we het liedje door te zingen: "Waar is handje?" of "Waar is duimpje?" ...
Ook leerden we een super leuk versje. En als we het opzeggen terwijl we ons gezichtje tekenen is onze snoet compleet.
versje:
Dit zijn mijn vingers en dit is mijn kin.
Dit is mijn mondje met tandjes erin.

Dit zijn mijn oren, mijn ogen en mijn haar.
Nu nog mijn neusje en dan ben ik klaar.

Via enkele tips van leeuw, draak en pauw leerden we samen met juf en Jules onze neus snuiten.
Ik blaas eerst door mijn mond...

Daarna blaas ik opnieuw, net zoals door mijn mond,
maar nu door mijn neus.
Om te zien of er lucht door mijn neus naar buiten komt,
blaas ik door mijn neus voor een spiegel.

Als ik goed heb geblazen,
zal er een wolkje damp verschijnen op de spiegel.
Ik leg een pluimpje op de rand van de tafel:
ik blaas door mijn neus en het pluimpje dwarrelt weg,
helemaal tot het andere einde van de tafel!

Uiteindelijk probeer ik door één neusgaatje te blazen,gewoon door het andere dicht te houden. En de volgende keer dat ik verkouden ben ... Neem ik zelf een zakdoek!
Als we goed door hadden langs waar de lucht moet komen, konden we via het stappenplan van jules verder oefenen om ons neusje te snuiten.

Nu we ons neusje goed kunnen snuiten is het fijn om een persoonlijke zakdoek te hebben. Daarom gingen we in de knutselhoek aan de slag om een eigen stoffen zakdoek te maken. We mochten met textielstiften een tekening van Jules versieren. Verder speelden we nog leuke spelletjes met de voeldoos en kregen we ook nog heel wat bezoek in ons klasje. Zo kwamen op donderdag vierdeklassers voorlezen uit spannende-toffe boekjes. (zie ook http://klinkerl4.blogspot.com) en kwam juf. Katleen F. op bezoek met baby Elliot.
Het was weer een leerrijke week, volgende week gaan we verder ontdekken over onszelf in het thema: "Wat ben ik geweldig".